dimecres, 8 de maig del 2013

Intentant escapar de la corrupció (Cambodja)

Entrar a Cambodja ens produïa un doble sentiment: per una banda, estàvem il•lusionats de conèixer un nous país i de viure noves experiències, però per l'altra, estàvem a la defensiva i una mica decebuts al comprovar que el que ens havien explicat era del tot cert: "Alguns passos de frontera de Cambodja, per via terrestre, solen ser cultius d'estafes de les quals és difícil escapar-ne"...

Vam sortir de Tailàndia mentalitzats, esperant que les advertències de companys viatgers ens servissin per escapolir-nos al màxim de la corrupció fronterera, però disposats a resignar-nos en cas necessari. Vam baixar del “minibus” que ens va acostar al pas, ens vam mirar i vam agafar aire per intentar omplir-nos de paciència, "no val la pena fer-se'n mala sang...", tot i que sabíem que ens indignaria, per sentir-nos desarmats davant la situació.

Vam treure el cap per la finestreta del control de passaports i patapam...!!!!!! La primera estafa no havia tardat ni un minut en presentar-se... Per entrar a Cambodja cal tenir Visat, el seu preu és de 20$ (uns 16€), aquest document (que no és res més que un simple adhesiu segellat en el passaport) et permet estar en el país per un període d'un mes. Doncs bé, el preu que ens van demanar per aquesta validació va ser ni més ni menys que 38$ (és a dir, 30€)!!!!!! Casi el doble!!! Seran malp....!!!!! Arrrrrgggg!!! El tio es va quedar tan ample!!!! Amb cara de pocs amics i amb actitud prepotent s'estava fregant les mans esperant la sucosa comissió que es repartiria amb el seu company... Què cabr.....!!!! Un "simple": "tenim uns amics a l'ambaixada francesa i sabem que aquest no és el preu..." acompanyat d'un forçat somriure de "complicitat" ens va permetre regatejar lleugerament el preu. Així que finalment, vam acabar pagant 30$ (és a dir, 25€)...

Visat: l'adhesiu gràcies al qual els policies de la frontera van poder anar de copes a costa nostra...

A tot això teníem un grup de motoristes (taxistes) a la nostra esquena esperant-nos com voltors... La frontera està a uns 10 kms, aproximadament, de la primera població cambodjana (Koh Krong), així que t'agradi o no t'agradi necessites un transport. Els "motoristes abusadors de turistes" ens demanaven, 2'5€ per cada un!!! "Noooooooo, no pot ser....." La sang ens coïa per dins... però veure l'Adrià sorprenentment tranquil i tractant aquella gent amb el millor dels seus somriures feia rebaixar la nostra tensió, la tensió de veure com t'estan intentant estafar per totes bandes...

Mantingues la calma i somriu, somriu, SOMRIU!!!

Avançant vam trobar-nos un conductor de túk túk que ens oferia un preu més just, com una escletxa de llum vam intentar enfilar-nos-hi sense pensar-nos-ho massa, però massa tard... els motoristes ràpid el van fer callar, no sabem què li van dir, segurament que "ja ens estaven treballant ells" i que quedava fora de joc. Vam haver de seguir "negociant" amb el càrtel de motoristes.

Ens vam enfilar a les motos per 1'5€ cada un, però aquí no va acabar tot... Pel camí ens van parar a una oficina de canvi de moneda tot dient-nos que la moneda tailandesa no ens serviria ja (mentida, als pobles fronterers amb Tailàndia solen acceptar-la), li vam respondre que teníem dòlars que no volíem canviar moneda encara (a TOT Cambodja es pot pagar tant amb dòlars com amb riels, moneda nacional), "pagar en dòlars us sortirà més car", va ser el seu últim argument per intentar-nos convèncer (mentida, el preu és exactament el mateix per ambdues monedes), "No, gràcies, ja ens espavilarem!" Almenys no t'emportaràs aquesta comissió!!

Indignats...

Havíem quedat que ens portarien a l'estació d'autobusos de Koh Krong perquè volíem agafar un autobús i fer les 4 hores i mitja de camí fins a Sihanoukville, on per fi veuríem el mar. Però no va ser així, ens van deixar en una oficina d'una companyia d'autobusos que ens demanava per fer el trajecte 15$ cada un quan el preu habitual són 7$!!!! Estaven desesperats per treure comissió d'algun lloc i la dona de la companyia d'autobusos estava disposadíssima a ajudar-los, suposem que a canvi d'un bocinet... La dona ens va acabar rebaixant el preu fins a 10$, però no vam acceptar, cansats de jugar a l'estira i arronsa vam deliberar quedar-nos una nit a Koh Krong i buscar pel propi compte la companyia que ens oferís millor preu, així que esgotats de malgastar energia tontament ens vam acomiadar dels dos voltors motoristes que van marxar frustrats de no haver aconseguit ni una sola il•lícita comissió amb nosaltres.

Al cap de poca estona trobaríem allotjament i just a la porta del costat, una companyia de viatges que ens oferiria els tiquets per a Sihanoukville a 7$!!!

Tomaaaaaaa!! Que us bombin, no us n'heu ensortit amb la vostra!!

_________________________________________________________________________________
INFORMACIÓ PER AL VIATGER

Com arribar:
  • De Trat (Tailàndia) a la frontera un minibus ens va costar 120 bahts per persona (uns 3€)
  • De la frontera a Koh Krong amb taxis moto = 60 bahts per persona (1'5€)
Visat de Cambodja:

Hi ha vàries fronteres terrestres entre Tailàndia i Cambodja, nosaltres vam entrar per l'anomenada ChamYeam-KohKrong. Diuen que aquesta, junt amb la d'AranyaPrathet-Poipet són de les més corruptes. Hi ha dues maneres d'estalviar-se les "comissions" de la polícia fronterera en cas d'haver d'entrar a Cambodja per via terrestre (en cas d'entrar amb avió no hi ha problemes de corrupció ja que es tramita a l'aeroport a l'arribar):
  • Anar a una ambaixada cambodjana d'algun país proper, abans d'entrar, on us cobraran l'import oficial (actualment 20$ = 16€).
  • Tramitar l'e-visa (visat electrònic) a través de la web del Ministeri d'Assumptes Exteriors de Cambodja. Important: no l'accepten a totes les fronteres així que millor consultar la informació a la web del Ministeri prèviament. El preu d'aquesta = 20$ de visat + 5$ per la gestió + 3$ de comissió bancària (28$).
És important tenir en compte que aquesta informació pot convertir-se en obsoleta, alguns països canvien les normatives i/o els requeriments necessaris per obtenir visats,així que SEMPRE cal consultar la informació actualitzada del govern de cada país.

Introdueix el teu correu electrònic per rebre les novetats del viatge:

paso fronterizo Tailandia Camboya, visado camboya, corrupción en las fronteras, visado electrónico Camboya, frontera Trat, frontera Hat Lek

1. Es xuliiiissima la foto Toma!!! Que us bombin!!!! jejeje
    Sou la canya.
    Disfruteu molt!!!!! Us seguim dsd terres catalanes!!!!
    Núria

1. Gràcies Núria!!!!
      Com va l'embaràs?? Ens va encantar el post explicant el canvi de rumb de les vostres vides!!! Una molt bona i bonica manera d'haver-ho afrontat ;)